§ 46 Koulukalusteiden hankinta, dynaaminen hankintajärjestelmä

Lataa 

JyväskyläDno-2025-1315

Päätöspäivämäärä

17.6.2025

Päätöksen tekijä

Toimialajohtaja, sivistyspalvelut

Päätöksen peruste

Jyväskylän kaupungin hallintosäännön *66 §:n mukaan hankinnoista päättää tehtäväalueellaan toimialajohtaja, kun hankinnan ennakoitu arvo on 2 miljoonaa euroa tai enemmän tai jos hankinta koskee useampaa kuin yhtä palvelualuetta toimialalla.

*Päätökseen tehty 17.6.2025 hallintolain §51 ja §52 mukainen kirjoitusvirheen korjaus.

Hallintosäännön pykälä 67 on korjattu pykäläksi 66.

Kuvaus

Asian valmistelija Niina Savela, niina.savela@jyvaskyla.fi

 

1. Hankinnan kohde ja arvo

Jyväskylän kaupungin sivistystoimi on kilpailuttanut koulukalusteiden hankinnan täydennyskalustamisen tarpeisiin. Kilpailutus toteutettiin Hansel Oy:n Päiväkoti- ja koulukalusteiden 2021–2025 dynaamisessa hankintajärjestelmässä (DPS) julkaistuna sisäisenä kilpailutuksena.

Dynaamisen hankintajärjestelmään on hyväksytty mukaan soveltuvuusehdot täyttävät toimittajat. Hyväksytyt toimittajat ovat sitoutuneet hankintajärjestelmän ehtoihin.

Koulukalusteiden hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 140 000 euroa alv 0 %. Jyväskylän kaupunki valitsi kilpailutuksen perusteella kolme (3) toimittajaa, joiden kanssa tehdään puitejärjestely ilman etusijajärjestystä. Tarjousten vertailussa päätöksenteon perusteena käytettiin halvinta hintaa.

 

2. Hankintamenettelyn kuvaus

Hankinnassa noudatetaan dynaamiseen hankintajärjestelmään sovellettavaa rajoitetun menettelyn sääntelyä. Kaikille DPS:ään hyväksytyille tarjoajaehdokkaille lähetettiin 30.4.2025 pyyntö jättää tarjous.

Tarjoajien oli mahdollista esittää kysymyksiä 15.5.2025 saakka. Kysymyksiin julkaistiin vastaukset Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa.

Osatarjoukset eivät olleet sallittuja, sillä hankintaa ei olisi voinut jakaa tarkoituksenmukaisella tavalla eri kategorioihin tai muihin osiin.

 

3. Tarjousten vertailuperusteet

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena oli halvin hinta. Vertailuperusteet kokonaisuudessaan on kuvattu tarjouspyynnössä.

 

4. Saapuneet tarjoukset ja tarjousten vertailu

Tarjousten määräaikaan mennessä vastaanotettiin neljä tarjousta. Tarjouksen jättivät Isku Spaces Oy, Lekolar-Printel Oy, Martela Oyj ja Tevella Oy. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset ja hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjouksen vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa:

 

Tarjoaja                                                            Kokonaisvertailuhinta                      

1. Lekolar-Printel Oy                                       52 819,60 €                  

2. Isku Spaces Oy                                           55 894,30 €

3. Tevella Oy                                                   61 250,00 €

4. Martela Oyj                                                  71 156,50 €

 

Hankintapäätöksen tiedoksiannolla ei synny sopimusta osapuolten välille.

Sitova sopimus syntyy tilaajan ja valittujen toimittajien välille vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.

Päätös

Valitsen koulukalusteiden puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat: Lekolar-Printel Oy:n, Isku Spaces Oy:n ja Tevella Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimpina toimittajina vertailuperusteena halvin hinta.

Hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus.

Allekirjoitus

Eino Leisimo, toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Sivistyspalvelut