Kuvaus
1. Asian tausta
Jyväskylän kaupunki (jäljempänä ”hankintayksikkö”) on kilpailuttanut lamppujen ja valoputkien toimittamisen Jyväskylän Tilapalvelun hallinnoimien kiinteistöjen valaisimiin. Hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi hankintailmoitus 12.8.2024 HILMA-ilmoituskanavassa (ilmoituksen numero 2024-012778) ja TED-ilmoituskanavassa (ilmoituksen numero 488215-2024).
Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä.
Tarjouspyynnön mukaan sopimusta ei ole jaettu osiin. Kilpailutuksen perusteella on ollut tarkoitus solmia hankintasopimus yhden (1) toimittajan kanssa.
Hankinnan kohde on kuvattu tarjouspyynnön liitteenä olevassa tarjouserittely 2024-asiakirjassa, jossa hankintayksikkö on ilmoittanut hankinnan kohteena olevat tuotteet (erilaisia LED-valoputkia yhteensä 8 kpl ja erilaisia LED-lamppuja yhteensä 11 kpl), tuotteiden laatukriteerit (polttoikä h/lm arvoina sekä CRI-arvo) sekä aiemmat hankintamäärät.
Tarjoajan on tullut täyttää ja ladata em. asiakirja tarjouksensa liitteeksi ja antaa asiakirjalla seuraavat tiedot: tarjottu tuote (tuotenimi); tarjotun tuotteen pyydetyt arvot; sekä tuotteen yksikköhinta. Tarjoajan on tullut tarjota jokaista tarjouspyynnön liitteessä kuvattua hankinnan kohteena olevaa LED-valoputkea- ja lamppua.
Hankintaan oli mahdollista jättää kysymyksiä 28.8.2024 klo 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä hankintayksikkö vastaanotti yhden (1) lisätietokysymyksen. Lisätietokysymyksestä johtuen hankintayksikkö arvioi, että tiettyjen, alla mainittujen tuotteiden saatavuus markkinoilla on rajallinen. Näin ollen hankintayksikkö päätti muuttaa tarjouspyynnön liitteenä olevaa tarjouserittely 2024-asiakirjaa siten, että seuraavat tuotekoodit poistettiin:
- LEDT5HE212 (LED-valoputki)
- LEDT5HE136 (LED-valoputki)
- 44186 (LED-lamppu)
Muutoksesta johtuen hankintayksikkö julkaisi korjausilmoituksen. Korjausilmoitus lähetettiin julkaistavaksi 29.8.2024 HILMA-ilmoituskanavassa sekä TED-ilmoituskanavassa. Korjausilmoituksen yhteydessä julkaistiin uusi tarjouserittely 2024-asiakirja (”versio 2”), jossa hankinnan kohteeksi ilmoitettiin LED-valoputkia yhteensä 6 kpl ja LED-lamppuja yhteensä 10 kpl.
Tarjousten määräaika päättyi 16.09.2024 klo 12:00. Hankintayksikkö vastaanotti määräaikaan mennessä tarjoukset seuraavilta yrityksiltä:
- Lem-Kem Oy
- Lumixia Oy
- Sonepar Suomi Oy
Sonepar Suomi Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön vastainen, joten tarjousvertailu suoritettiin Lem-Kem Oy:n ja Lumixia Oy:n välillä.
Hankintayksikkö arvioi, että Lumixia Oy:n tarjoushinta oli hankintalain 96 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla poikkeuksellisen alhainen, mistä johtuen hankintayksikkö pyysi 31.10.2024 tarjoajalta kirjallisesti selvitystä tarjoushinnasta, johon tarjoaja antoi 31.10.2024 kirjallisen selvityksensä. Hankintayksikkö käytti sille hankintalain 96 §:n 2 momentissa annettua harkintavaltaa ja arvioi, että annettu selvitys selitti tyydyttävästi tarjottujen hintojen alhaista tasoa. Näin ollen hankintayksiköllä ei ollut velvollisuutta hylätä Lumixia Oy:n tarjousta poikkeuksellisen alhaisena vaan se on voitu ottaa mukaan tarjousvertailuun.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen valintaperusteena oli paras hinta-laatusuhde, jossa hinnan painoarvo oli 80 pistettä ja laadun 20 pistettä.
14.11.2024 tehdyn hankintapäätöksen perusteella kilpailutuksen voittajaksi valittiin Lumixia Oy.
Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn jäljempänä mainittujen perusteiden vuoksi.
2. Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteet
2.1. Sovellettavat säännökset
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Hankintalain 125 §:ää koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden.
Viimeksi mainitun säännöksen esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22 ja 23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Lain esitöiden mukaan hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan. Hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen toteuttamaan hankinnan omana työnään tai käynnistämään uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden kuitenkin erillinen ja uusi prosessi.
Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Euroopan unionin tuomioistuin on ratkaisussaan C-298/15 Borta UAB todennut, hankintayksikkö ei lähtökohtaisesti voi muuttaa hankintamenettelyn kuluessa niiden hankintasopimuksen olennaisten ehtojen ulottuvuutta, joihin tekniset eritelmät ja hankintasopimuksen tekoperusteet kuuluvat ja joihin hankinnasta kiinnostuneet toimijat ovat turvautuneet tehdessään päätöksensä osallistua tai luopua osallistumasta hankintamenettelyyn. Hankintayksiköllä on kuitenkin poikkeuksellisesti mahdollisuus korjata tai täydentää tarjouspyyntöasiakirjojen tietoja, joita on vain selvennettävä, tai korjata ilmeisiä kirjoitus- tai laskuvirheitä, kunhan asiasta ilmoitetaan kaikille tarjoajille. Syrjintäkiellon ja yhdenvertaisen kohtelun sekä avoimuuden periaatteiden noudattaminen merkitsee tuomion mukaan ensinnäkin sitä, että tehdyt muutokset eivät - vaikka ne voivatkin olla merkittäviä - saa olla siinä määrin olennaisia, että ne olisivat houkutelleet potentiaalisia tarjoajia, jotka eivät ilman näitä muutoksia voisi jättää tarjousta. Toiseksi muutoksista on tiedotettava riittävästi. Lisäksi muutokset on tehtävä ennen kuin tarjoajat jättävät tarjouksensa ja tarjousten jättämiselle asetettua määräaikaa on pidennettävä riittävästi silloin, kun muutokset ovat tärkeitä.
Korkein hallinto-oikeus on todennut ennakkopäätöksessään KHO 2017:139, että avoimuusperiaate ja tarjouskilpailusta kiinnostuneiden yritysten yhdenvertaisten mahdollisuuksien turvaaminen edellyttävät hankintasopimuksen kohteen ja tarjouksen valintaan vaikuttavien seikkojen määrittämistä jo hankintamenettelyn alussa ja sitä, että hankintamenettelyn ehtoihin mahdollisesti myöhemmin tehtävät muutokset eivät ole potentiaalisten tarjoajien kannalta olennaisia.
Korkein hallinto-oikeus on arvioinut ennakkopäätöksessään KHO 2022:1, että hankinnan kohdetta koskevan vaatimuksen poistaminen kesken hankintamenettelyn oli niin olennainen muutos tarjouspyyntöön, että hankinta olisi tullut keskeyttää. Korjausilmoitus, korjattu tarjouspyyntö ja tarjousten jättämiselle varatun ajan pidentäminen eivät riittäneet turvaamaan kaikkien potentiaalisten tarjoajien yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua tarjouskilpailuun.
2.2. Hankintayksikkö on muuttanut tarjouspyyntöä olennaisesti
Hankintayksikkö havaitsi kesken tarjouskilpailun tiettyjen tuotteiden saatavuuden olevan markkinoilla rajallinen. Tästä johtuen hankintayksikkö julkaisi korjausilmoituksen, jolla muutettiin tarjouspyynnön liitteenä ollutta tarjouserittely-asiakirjaa siten, että hankinnan kohdetta muutettiin poistamalla kokonaan kolme (3) tuotetta.
Huomioiden se, että tarjoajan on tullut tarjota jokaista hankinnan kohteena olevaa tuotetta eikä osatarjouksia ole sallittu, hankintayksikkö on muuttanut alkuperäistä 12.8.2024 julkaistua tarjouspyyntöä 29.8.2024 julkaistulla korjausilmoituksella olennaisesti.
Hankinta tulee keskeyttää, jotta voidaan turvata kaikkien potentiaalisten tarjoajien yhdenvertainen mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun. Näin ollen hankintayksiköllä on hankintalain 125 §:n tarkoittamat todelliset ja perustellut syyt keskeyttää hankintamenettely.
3. Päätös hankintamenettelyn keskeyttämisestä
Hankintayksikkö päättää kumota 14.11.2024 tekemänsä hankintapäätöksen, jolla Lumixia Oy:n tarjous on valittu tarjouskilpailun voittajaksi ja keskeyttää hankintamenettelyn hankintalain 125 §:n perusteella.