Kuvaus
Valmistelija: Tapio Koikkalainen, rakennuttajainsinööri, tapio.koikkalainen@jyvaskyla.fi
Yleistä
Vaajakosken suunnan pyöräilyn pääreitin rakentamissuunnitelmat Lutakon ja Kammintien välillä on hyväksytty vuonna 2024. Suunnitelma sisälsi nykyisen Rantaraitin kevyen liikenteen väylän leventämisen pyöräilyn ja jalankulun pääreittitasoiseksi väyläksi.
Pyöräilyn pääreitti rakennettiin kesän 2024 aikana Rauhanlahden voimalaitoksen kohdalle saakka ja reitin loppuosan toteutus jäi seuraavaan toteutusvaiheeseen. Tässä suunnitelmassa on tarkennuttu Rantaraitin loppuosan pääreittisuunnitelman rakentamissuunnitelmaa Rauhanlahden ja Kammintien välisellä osuudella.
Rakentamissuunnitelman sisältö
Rantaraitin ohjeellinen linjauksen sijoittelu on osoitettu voimassa olevassa asemakaavassa, joskin raitti on toteutettu aikanaan hiukan poiketen kaavassa osoitetusta sijainnista. Rantaraitti sijaitsee Viherlandia Oy:n ja ALVA Oy:n omistamilla maa-alueilla, joka vuoksi suunnitelman toteuttaminen edellyttää myös maanomistajien suostumukset, jotka on saatu ennen raittisuunnitelman hyväksymistä. Suunnitelmaa on tarkennettu ottamalla myös huomioon maanomistajien toiveita, joita ovat esimerkiksi raitin ympäristön kasvillisuuden raivaus sekä uusien istutusten sijoittelu sopiviin kohtiin.
Rakennettavan kohteen kokonaispituus on noin 500 m ja sen nykyinen leveys on noin 3,5 m. Nyt käsittelyssä olevan osuuden uusi leveys on 6,5 m vastaavasti kuin 2024 valmistuneen osuuden leveys.
Raitin muutos noudattaa nykyisen linjauksen loivapiirteistä geometriaa ja pituuskaltevuuksia. Raitin valaistus uusitaan osana Rantaraitin valaistuksen saneerausta.
Väylän levitysosalle tehdään rakennekerrokset nykyisiä kerroksia noudatellen. Rakennekerrosten paksuuksia on selvitetty Rantaraitin vanhoista suunnitelmista, mutta niiden aikaisemmasta toteutuksesta ei ole täyttä varmuutta, jonka vuoksi rakennepaksuuksia selvitellään toteutusvaiheessa lisää. Levitykset pyritään tekemään aina olemassa olevien rakenteiden mukaan. Viherlandian ja Rauhanlahden voimalaitoksen alueella on osuuksia, johon on läjitetty aikanaan voimalaitoksen käytön yhteydessä syntynyttä tuhkaa. Tuhka-alueet on eristetty maanpinnan alle bentoniittisavimatoilla sekä maakerroksilla. Rantaraitin rakennettava osuus ei suoranaisesti osu em. alueille, mutta mikäli kaivutöiden yhteydessä tulee vastaan tuhkatäyttöjä, varaudutaan palauttamaan kaivukohdat alkuperäiseen tilaansa.
Suunnitelman alueella ei ole tarvetta tehdä muutoksia olemassa oleviin vesihuollon tai kaukolämmön järjestelyihin. Viherlandian alueella poistetaan nykyisen raitin kohdalla olevia käytöstä poistettuja rakennelmia kuten esimerkiksi kaksi alikulkutunnelia. Kaupunki vastaa kohteiden purkamisesta kustannuksineen. Uudistettavan väylän pintakuivatus toimii pääosin nykyisellä tavalla hulevesien johtamisen osalta.
Rantaraitin uudistamisessa pyöräilyn pääreittitasoiseksi väyläksi noudatetaan valtakunnallisia jalankulun ja pyöräväylien suunnitteluohjeita.
Rantaraitti on jo tällä hetkellä kokonaisuudessaan Jyväskylän kaupungin kunnossapidossa.
Kohteen rakentamisen kustannusarvio on noin 191 000 euroa (alv. 0%) sekä valaistuksen uusimisen kustannusarvio noin 36 000 euroa (alv. 0%).