Kulttuuri- ja liikuntalautakunta, kokous 18.6.2025

§ 50 Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouskäytännöt

JyväskyläDno-2025-2432

Valmistelija

  • Pauliina Hakanen, asianhallintasihteeri, pauliina.hakanen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouskäytännöissä noudatetaan hallintosäännön III osan ”Päätöksenteko ja hallintomenettely: luku 12 kokousmenettely” määräyksiä, joissa todetaan mm. seuraavaa:

  • Hallintosäännön 92 §:n mukaan toimielin voi käsitellä asian varsinaisessa kokouksessaan, jossa kokoukseen osallistujat ovat läsnä kokouspaikalla. Vaihtoehtoisesti kokous voidaan pitää sähköisessä toimintaympäristössä, johon osallistutaan sähköisen yhteyden avulla. Sähköiseen kokoukseen voi osallistua vain sellaisesta paikasta, jossa salassa pidettävät tiedot ja kokouksessa käydyt keskustelut eivät ole ulkopuolisen kuultavissa eivätkä nähtävissä. Toimielin voi myös tehdä päätöksiä suljetussa sähköisessä päätöksentekomenettelyssä ennen kokousta.
  • Hallintosäännön 95 §:n mukaan kokouskutsun antaa puheenjohtaja tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtaja. Kokouskutsussa on ilmoitettava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat. Kokouskutsussa on mainittava, mitä toimielimen päätöksentekotapaa noudatetaan kunkin asian kohdalla. Jos asia käsitellään sähköisessä päätöksentekomenettelyssä, tulee kutsussa ilmaista, mihin mennessä asia on käsiteltävä sähköisesti. Esityslista, joka sisältää selostuksen käsiteltävistä asioista ja ehdotukset toimielimen päätöksiksi, lähetetään kokouskutsun yhteydessä, jolleivät erityiset syyt ole esteenä. Kokouskutsu lähetetään jäsenille ja muille, joilla on läsnäolo-oikeus tai -velvollisuus. Esityslista lähetetään varajäsenille tiedoksi. Kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä kalenteripäivää ennen kokousta, elleivät erityiset syyt ole esteenä. Erityisestä syystä esityslista tai osa siitä voidaan toimittaa kokouskutsun jälkeen, kuitenkin ennen kokousta. Kokouskutsu ja esityslista sekä liitteet ja oheismateriaali lähetetään sähköisesti. Esityslista julkaistaan kaupungin verkkosivuilla. Salassa pidettävät tiedot ja henkilötiedot, joihin ei liity tiedotustarvetta, poistetaan ennen julkaisua.
  • Hallintosäännön 98 §:n mukaan kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouksessa on jäsenten, esittelijän ja sihteerin lisäksi läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginhallituksen puheenjohtajalla ja varapuheenjohtajilla, kaupunginhallituksen toimielimeen määräämällä edustajalla, viestinnästä vastaavalla ja kaupunginjohtajalla. 
  • Hallintosäännön 112 §:n mukaan pöytäkirjan allekirjoittaa puheenjohtaja ja varmentaa sihteeri. Pöytäkirjan tarkastaa kaksi kullakin kerralla sitä varten valittua jäsentä, ellei toimielin erityisestä syystä toisin päätä.

 

Lisäksi kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouksessa noudatetaan hallintosäännön liitteenä 1 olevaa kaupunginvaltuuston työjärjestystä seuraavissa asioissa:

  • äänestystapa ja äänestysjärjestys (valtuuston työjärjestyksen 19 §)
  • eriävä mielipide (valtuuston työjärjestyksen 21 §)
  • toivomusponsi (valtuuston työjärjestyksen 22 §)
  • vaalit (valtuuston työjärjestyksen 25–34 §)

Ehdotus

Esittelijä

  • Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta hyväksyy seuraavat menettelytavat toimikaudeksi, joka päättyy 31.5.2029:

  • Kokouskutsu ja esityslista sekä liitteet ja oheismateriaali lähetetään sähköisesti kokousta edeltävän viikon torstaina kulttuuri- ja liikuntalautakunnan jäsenille ja varajäsenille.
  • Kutsu kulttuuri- ja liikuntalautakunnan ylimääräiseen kokoukseen toimitetaan sähköisesti, puhelimitse tai muulla kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtajan sopivaksi katsomalla tavalla.
  • Pöytäkirja tarkastetaan viimeistään kokousta seuraavan viikon maanantaina tai edellisenä työpäivänä, jos maanantai on pyhäpäivä.
  • Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan sihteerinä toimii asianhallinnansihteeri Pauliina Hakanen tai hänen varahenkilönsä.
  • Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan pysyviä asiantuntijoita kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeudella ovat hallintosäännön 98 §:n mukaisten lisäksi talous- ja hallintopäällikkö, johtaja (kulttuuri-, opisto- ja kirjastopalvelut), kansalaisopiston rehtori, teatterinjohtaja, intendentti, museotoimenjohtaja ja liikuntajohtaja, jotka kutsutaan kokoukseen erikseen. Nuorisovaltuuston edustajalla on läsnäolo- ja puheoikeus kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouksissa.
  • Salaisia asioita käsiteltäessä kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouksessa ovat läsnä jäsenten, esittelijän ja sihteerin lisäksi kaupunginhallituksen edustaja sekä erikseen kutsuttu asiantuntija.

Päätös

Toimialajohtaja Leisimon muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Toimialajohtaja Leisimo muutti päätösehdotuksensa seuraavaksi.

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta hyväksyy kokouskäytännöt seuraavalla muutoksella: Salaisia asioita käsiteltäessä kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouksessa ovat läsnä jäsenten, esittelijän ja sihteerin lisäksi erikseen kutsuttu asiantuntija.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.