Kulttuuri- ja liikuntalautakunta, kokous 14.5.2025

§ 44 Osallistuvan budjetoinnin täsmennetty toimintamalli ja vuoden 2026 toimenpide

JyväskyläDno-2025-1975

Valmistelija

  • Riikka Mansikkaviita, liikuntasuunnittelija, Riikka.Mansikkaviita@jyvaskyla.fi

Perustelut

Osallistuvan budjetoinnin toimintamallia on toteutettu Jyväskylän kaupungin liikuntapalveluissa osana urheilu- ja retkeilyalueiden investointiohjelmaa vuodesta 2023 lähtien. Kulttuuri- ja liikuntalautakunta päätti osallistuvan budjetoinnin toimintamallin käyttöönottamisesta 7.12.2022 (§ 85). Toimintamalli on osoittautunut toimivaksi ja mielekkääksi kaupunkilaisten osallistamistavaksi. Ehdotetut liikuntapaikkojen kehittämisideat etenevät toteutukseen verraten nopeasti ja sujuvasti, mikä on ollut alun perinkin tavoitteena osallistuvan budjetoinnin mallin käyttöönotossa. Toteutetut toimenpiteet ovat kohdistuneet liikuntapalvelujen ylläpitämien liikuntaolosuhteiden kehittämiseen ja kerättyjä kehittämisideoita on voitu hyödyntää laajasti liikuntapaikkojen kehittämistyössä.

Osallistuva budjetoinnin toimintatapaa voidaan toteuttaa suunnittelun ja päätöksenteon tukena monin eri tavoin. Jyväskylässä ensimmäisinä toteutusvuosina toimintamallia pilotoitiin aktiivisesti ja sitä myös muokattiin tarpeen mukaan. Vuonna 2023 toteutettiin ensimmäinen aineiston keräys. Kaupunkilaisilta saatiin 381 kehittämisideaa ja jo samana vuonna 2023 toteutettiin lukuisia eri toimenpiteitä. Vuonna 2024 toteutettiin toinen ideoiden keräys ja testattiin uudenlaista aikataulua laadukkaan toimenpiteiden suunnittelun ja sujuvan toteutuksen varmistamiseksi. Ideoita saatiin 219, joista valittiin viisi hankekokonaisuutta äänestykseen. Äänestyksen myötä seuraavana vuonna 2025 toteutettavaksi toimenpiteeksi valikoitui frisbeegolfradan toteuttaminen Kuokkalaan.

Toimintamallin hyötyjä ja haasteita

Osallistuvan budjetoinnin toteutuksen hyötynä on ollut liikuntapaikkojen palveluverkon kehittäminen nopealla aikataululla käyttäjien toiveiden mukaisesti. Jyväskylään on rakennettu uusi ulkokuntoilupiste ja koripallokenttä. Lisäksi on uudistettu kuntosaleja ja hankittu liikuntapaikoille muun muassa uusia jalkapallomaaleja, luistelutukia ja joustopinnoite. Uusimpana toimenpiteenä Kuokkalaan on rakentumassa vuoden 2025 aikana uusi frisbeegolfrata.

Kehittämisideoita ja aineistoista esiin nousseita teemoja ja huomioita on hyödynnetty myös muussa liikuntapaikkojen ja investointiohjelman kohteiden suunnittelu- ja kehittämistyössä. Lisäksi aineistoa ja kehittämisideoita tullaan hyödyntämään esimerkiksi Jyväskylän liikuntaolosuhteiden kehittämisohjelman päivitystyössä.  

Haasteiksi toimintamallissa on havaittu aikataulutus ja budjetointi. Lukuisten toimenpiteiden toteuttaminen samana vuonna on haastavaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen näkökulmasta. Osallistuvan budjetoinnin prosessi on monivaiheinen ja toimenpiteiden suunnitteluun tulee varata aikaa toimivan ja laadukkaan toteutuksen varmistamiseksi. Laajemmissa hankkeissa toivottujen toimenpiteiden toteutus suunnitteluvuonna ei aikataulullisesti ole mahdollista, sillä rakentaminen tulee tehdä sulan maan aikaan. Satojen kehittämisideoiden huolellinen analysointi ja arviointi vaativat myös riittävän aikaresurssin.

Pilottivuosien kokemusten ja oppimisprosessin myötä on laadittu ehdotus pysyvämmän täsmennetyn toimintamallin käyttöönotosta.

Ideoiden keruu osana toimintamallia

Liikuntapalvelut esittää, että uudistetussa toimintamallissa kehittämisideat kerätään vuosittain alkuvuodesta. Ideoiden keruussa käytetään sopivinta käytössä olevaa sähköistä järjestelmää. Ideoiden keruu toteutetaan anonyymisti, jolla varmistetaan tietojen käsittelyn objektiivisuus koko prosessin ajan. Osallistuvaa budjetointia voidaan toteuttaa yhteistyössä myös muiden kaupungin eri yksiköiden kanssa.

Ideoiden keruussa ja toimenpiteiden toteutuksessa voi olla vuosittain vaihtuvia teemoja, ja kehittämisideoiden keruu voi liittyä kohdennetusti johonkin liikuntapaikkatyyppiin tai teemaan. Jonakin vuonna voidaan hakea ideoita esimerkiksi ainoastaan ulkokuntosaleihin liittyen. Mahdolliset teemat ja vuosittaiset painotukset voivat osaltaan vaikuttaa positiivisesti kaupunkilaisten aktiivisuuteen osallistua mukaan ideointiin. Kerättyä aineistoa hyödynnetään myös muussa kehittämistyössä. Ideoiden keruu kohdennetaan sekä pienempiin toimenpiteisiin että laajempiin, budjettiin sisältyviin, investointihankkeisiin.

Aineiston analysointi ja kehittämisideoiden arvioinnista osana toimintamallia

Ehdotuksena on, että aineisto analysoidaan ja kehittämisideat arvioidaan heti ideoiden keruun jälkeen Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelujen henkilöstön, ja tarvittaessa myös muun kaupungin henkilöstön toimesta, tarvittavaa asiantuntemusta hyödyntäen.

Arviointiperusteet kuvataan tarkemmin vuosittain ideahausta viestittäessä, ja perusteet voivat jonkin verran vaihdella vuosittain esimerkiksi eri teemojen vuoksi. Lähtökohtana kuitenkin on, että kerättävät ideat ja toimenpiteet liittyvät kaupungin liikuntapaikkaverkkoon ja liikkumisolosuhteisiin, ovat toteutettavissa, liikuttavat laajaa kohderyhmää sekä innostavat ja aktivoivat liikkumaan.

Tarkasteltaessa idean toteuttamiskelpoisuutta on ensiarvoisen tärkeää, että toimenpide sijoittuu luontevaksi osaksi kaupungin liikuntapaikkojen ja liikkumisolosuhteiden palveluverkkoa. Lisäksi tulee huomioida maankäyttöön liittyvät reunaehdot ja lupakäytännöt sekä idean käyttötalousvaikutukset.

Toteutettavat toimenpiteet ja päätöksenteko osana toimintamallia

Ehdotuksena on, että kehittämisideoista valitaan parhaat pienet toimenpiteet, jotka toteutetaan samana vuonna osana käyttötaloutta ja liikuntapalvelujen perustoimintaa.

Pienten toimenpiteiden lisäksi ideoista valitaan jatkotarkasteluun parhaat laajemmat investointihankeideat. Investointihankeidea voi olla joko yksittäinen ehdotus tai useammasta kehittämisideasta koostettu kokonaisuus.

Jatkotarkasteluun valittuihin investointihankeideoihin liittyen järjestetään jatkossa äänestyksen sijaan osallistamistilaisuus tai -tilaisuuksia, joissa käyttäjillä on mahdollisuus kommentoida ideoita ja keskustella investointihankeideoista eri näkökumista. Tämän jälkeen investointihankeideoita tarkennetaan ja ne arvioidaan uudelleen, minkä jälkeen tehdään esitys kulttuuri- ja liikuntalautakunnalle päätettäväksi seuraavana vuonna toteutettavasta laajemmasta investointihankkeesta tai -hankkeista. Päätöksenteon jälkeen toteutettaviin investointihankkeisiin laaditaan yksityiskohtaiset suunnitelmat.

Uuden toimintamallin myötä voitaisiin näin toteuttaa jatkossa osallistuvan budjetoinnin pieniä ideoita osana käyttötaloutta sekä laajempia investointihankkeita urheilu- ja retkeilyalueiden investointiohjelman mukaisesti.

Ehdotus vuoden 2026 toimenpiteestä

Vuoden 2026 osallistuvan budjetoinnin toimenpiteeksi ehdotetaan ulkokuntosalin rakentamista Laajavuoreen. Investointihankeidea sai toiseksi eniten ääniä (571) vuoden 2024 osallistuvan budjetoinnin äänestyksessä. Äänestykseen edenneet ideat kerättiin vuonna 2024 osana osallistuvaa budjetointia. Investointihanke suunniteltaisiin tänä vuonna 2025.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta päättää hyväksyä ehdotuksen osallistuvan budjetoinnin täsmennetyn toimintamallin käyttöönotosta sekä vuonna 2026 toteutettavaksi toimenpiteeksi ulkokuntosalin rakentamisen Laajavuoreen.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Riikka Mansikkaviita poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.

Veronika Laihonen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana. Hänen tilalleen tuli varaedustaja Samu Lamminpää.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.