Kulttuuri- ja liikuntalautakunta, kokous 14.5.2025

§ 43 Intendentin palkan määrittäminen

JyväskyläDno-2025-2018

Valmistelija

  • Arja Aroheinä, henkilöstöjohtaja, arja.aroheina@jyvaskyla.fi
  • Eveliina Laajisto, juristi, eveliina.laajisto@jyvaskyla.fi

Perustelut

Sivistyksen toimialalla kulttuuripalveluiden palvelualueella yksi palveluyksiköistä on Jyväskylä Sinfonia. Jyväskylä Sinfonian intendentti johtaa orkesterin toimintaa ja henkilöstöä sekä kehittämistoimintaa, vastaa toiminnan suunnittelusta, valvonnasta sekä tuloksellisuudesta, suunnittelee ja valvoo talousarvion toteutumista sekä toimii orkesterin edustajana kunnallisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Hallintosäännön 51 §:n mukaisesti kulttuuri- ja liikuntalautakunta on valinnut Jyväskylän Sinfonian intendentin 16.4.2025/34.

Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen palkkausluvussa (KVTES 2022–2025, II luku, 17 §) on määräys työnantajan edustajan palkasta. Jyväskylän kaupungissa intendentti katsotaan työnantajan edustajaksi johtamansa kokonaisuuden ja sen luonteen perusteella.

Kunnalla on oikeus vapaasti päättää työnantajan edustajina toimivien viranhaltijoidenpalkoista. KVTES palkkausluvun 17 §:n mukaan palkan määräytymisperusteena voi olla esimerkiksi kokonaispalkka. Jos palkka on määritelty kokonaispalkaksi, ei viranhaltijalle makseta muita palkkausluvussa tarkoitettuja palkanosia, ellei tällaisesta ole erikseen muuta todettu. Jyväskylän kaupungin em. 17 §:n mukaisina työnantajan edustajina toimivien viranhaltijoiden kuukausipalkka on määritelty kokonaispalkkana, jonka lisäksi ei makseta muita palkkausluvussa tarkoitettuja varsinaisen palkan osia. Työnantajan edustajiksi katsotuille viranhaltijoille voidaan kuitenkin maksaa perustelluissa tilanteissa harkinnanvarainen kertaluonteinen kertapalkkio tai mahdollisiin laadittuihin periaatteiseen ja tavoitteisiin perustuva tulospalkkio. Tällä hetkellä tulospalkkiojärjestelmä ei ole käytössä. Kokouspalkkioita kaupungin toimielimien kokouksista kertapalkkiona ei makseta.

Huomioiden se, mitä KVTES määrää työaikaluvussa työaikakorvausten suorittamista koskevista rajoituksista (KVTES 2022-2025, luku III, 21 §), intendentille ei suoriteta lisä-, yli-, ilta-, yö-, vuoro-, lauantai- ja sunnuntaityön tai varallaolon korvauksia.

Intendentin kokonaispalkan määrittelyn kunta tekee itsenäisesti KVTES:n palkkausluvun 17 §:ään perustuen. Kokonaispalkan määrittelyssä on arvioitu viran tehtäväsisältö ja laajuus, toiminnan luonne sekä muut palvelussuhteen täytössä huomioon otettavat seikat. Tämän kokonaisarvioinnin perusteella intendentin virassa 6 000 euron kokonaispalkka on perusteltu. Kokonaispalkka korottuu KVTES:n yleiskorotuksia vastaavasti, kuten muidenkin kokonaispalkassa olevien palkka korottuu. Myös harkinnanvaraiset palkantarkistukset ovat perustellusta syystä mahdollisia intendentin virassa.

Toimivalta asiassa

Hallintosäännön 56 §:n (päätösvalta palvelussuhdeasioissa) mukaisesti intendenttiä koskee seuraava määräys: “Muiden viranhaltijoiden ja työntekijöiden palkkauksessa toimivaltaa käyttää se, joka ottaa viranhaltijan tai työntekijän palvelukseen, ellei toisin ole määrätty tai kaupunginhallitus toisin päättänyt. Virka- ja työehtosopimusten mukaisista palkkauksen muutoksista palvelussuhteen aikana käyttää toimivaltaa lähiesihenkilön esihenkilö, myös silloin jos valinnan tekee toimielin”.

Ehdotus

Esittelijä

  • Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi

1.    Kulttuuri- ja liikuntalautakunta päättää, että intendentin viran kokonaispalkka on 6 000,00 euroa.

2.    Lisäksi kulttuuri- ja liikuntalautakunta päättää, että huomioiden se, mitä KVTES:n työaikaluvun 21 § määrää työaikakorvauksista, lisä-, yli-, ilta-, yö-, vuoro-, lauantai- ja sunnuntaityön sekä varallaolon korvauksia ei intendentille suoriteta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.