Kaupunkirakennelautakunta, kokous 21.10.2025

§ 182 Yleisillä alueilla olevien joidenkin portaiden ja väylien talvihoidon lopettaminen

JyväskyläDno-2025-3625

Valmistelija

  • Jari Moilanen, puistomestari, Jari.Moilanen@jyvaskyla.fi
  • Tuula Smolander, katupäällikkö, tuula.smolander@jyvaskyla.fi

Perustelut

Talvihoidon osalta on menossa vielä useita vuosia kestävä aktiivisempi kehittämisprosessi, jolla pyritään varmistamaan väylien käyttäjille riittävän laadukas ja koko talvikauden ajan turvallinen talvihoidon taso tiukassakin taloustilanteessa. Tämä edellyttää koko verkoston osalta kriittistä tarkastelua ja toimenpiteiden priorisointia myös talvihoidettavien kohteiden osalta.

Kaupungin alueella on yhteensä 22 portaat, joiden talvihoidosta aiheutuu vuosittain noin 100 000 euron kustannukset. Kustannukset muodostuvat käsin tehtävästä lumen- ja jäänpoistosta, liukkauden torjunnasta, lumien pois kuljettamisesta, hiekoitushiekan poistamisesta ja lämmitettävien portaiden energialaskuista. Lisäksi useissa kohteissa kustannuksia syntyy myös portaille johtavien väylänosien talvihoidosta. Monesti nämä osat väyliä ovat myös hyvin kapeita, eikä niillä ole lumitiloja, mikä nostaa näissä kohteissa keskimääräisen talvihoitokustannuksen tavanomaista korkeammaksi.

Olemme tunnistaneet useita kohteita, joiden talvihoidon lopettaminen ei vaikuttaisi merkittävästi suurempien liikkujamäärien reitteihin. Varmasti jokaisen esitettävän väylän kautta on liikuttu myös talviaikaan, mutta niille on olemassa korvaava kulkuyhteys hyvinkin lähellä tai niiden ei voida katsoa palvelevan kovin suurta ryhmää. Niissäkin tapauksissa, joissa korvaava yhteys (kiertotie) ei ole muutaman sadan metrin etäisyydellä, voidaan katsoa muodostuvan lisämatkan olevan kohtuullinen.

Liitteessä on esitetty yhdeksälle kohteelle kohdekohtaisesti perustelut talvihoidon päättämiseksi ja saavutettavat säästöt talvihoidon osalta. Jokaisen valaistun kohteen osalta tarkastellaan myöhemmin valaistuksen sammuttamismahdollisuus. Tavoitteena on sammuttaa valaistus talvihoidon ulkopuolelle jätettäviltä osuuksilta siinä vaiheessa, kun lumen voidaan katsoa vaikuttavan liikkumiseen.

Esityksen mukaisten kohteiden talvihoidon lopettamisella saavutetaan vuosittain noin 60 000 euron säästöt.

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta päättää, että liitteessä esitettyjen yhdeksän kohteen talvihoito lopetetaan, eikä talvihoitoa enää tehdä talvikaudella 2025-2026. Päätös voidaan panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Moona Seppä ehdotti Harri Rädyn kannattamana, että Kaunisharjun lähde säilytetään talvihoidon piirissä.

Koska oli tehty toimialajohtajan ehdotuksesta poikeava kannatettu muutosehdotus, puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Hän esitti että toimialajohtajan ehdotuksen kannattajat äänestävät JAA ja Moona Sepän ehdotuksen kannattajat äänestävät EI. Puheenjohtaja ehdotti, että äänestys toteutetaan sähköisesti asianhallintajärjestelmässä. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että toimialajohtajan pohjaehdotus tuli äänin 6-5 kaupunkirakennelautakunnan päätökseksi. 

Äänestystulokset

  • Kyllä 6 kpl 55%

    Hanna Kiviranta, Maijastiina Mäntysaari, Miika Hämynen, Emma Thitz, Katri.S Savolainen, Martti.S Aukee

  • Ei 5 kpl 45%

    Tarja Hyötyläinen, Jarno Kemiläinen, Jyrki Tapper, Moona Seppä, Harri Räty


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.