Kaupunginvaltuusto, kokous 27.10.2025

§ 105 KymppiR2025-ohjelma: Jyväskylän kaupungin maankäytön, asumisen ja liikenteen toteuttamisohjelma

JyväskyläDno-2025-3476

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anna Isopoussu, projektipäällikkö, anna.isopoussu@jyvaskyla.fi

Perustelut

KymppiR-ohjelman yleiset tavoitteet

KymppiR-ohjelma on Jyväskylän kaupungin maankäytön, asumisen ja liikenteen toteuttamisohjelma seuraavalle kymmenelle vuodelle. KymppiR-ohjelmassa ratkaistaan muun muassa millä aikataululla edetään uusien asuinalueiden asemakaavoituksessa, tontinluovutuksessa ja kunnallistekniikan rakentamisessa. Liikenteen osalta painopiste on kävelyn ja pyöräilyn pääverkon kohteiden ohjelmoinnissa. KymppiR-ohjelma tuottaa lähtökohtia mm. kaavoitusohjelmalle, maanhankinnalle, eri investointiohjelmille ja palveluverkkojen suunnitteluun.

Ohjelman tavoitteena on:

  •       varmistaa asuintonttien riittävyys ja monipuolinen tarjonta eri puolilta kaupunkia
  •       edistää kestävää ja vähähiilistä yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää
  •       edistää monipuolista ja kestävää asuntotuotantoa erilaisiin asumistarpeisiin
  •       mahdollistaa yhdyskuntarakenteen toteuttamisen ennakoitavuus ja hallinta

Kyseessä on jatkuva prosessi, jossa ylläpidetään tilannekuvaa ja tietopohjaa maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen liittyvistä ilmiöistä ja tunnistetaan muutostarpeita toimintaan.

KymppiR-ohjelma päivitetään vuosittain ja käsitellään kaupungin luottamuselimissä. Kaupunginvaltuusto hyväksyy ohjelman vähintään kerran valtuustokaudessa tai silloin, kun ohjelmassa tehdään periaatteellisia linjauksia. Muina vuosina ohjelman hyväksyy kaupunkirakennelautakunta. Tänä vuonna ohjelman hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Lähtökohtia KymppiR-ohjelman kaavoitus- ja tonttitavoitteille

Asuntotuotanto on talouden suhdanteiden vuoksi ollut poikkeuksellisen matalalla tasolla valtakunnallisesti ja myös Jyväskylässä. Vuonna 2024 asuntoja valmistui Jyväskylässä yhteensä 695 ja vuoden 2025 määrän ennakoidaan pysyvän korkeintaan samalla tasolla. Jyväskylän väestönkasvu on ollut matalasta asuntotuotannosta huolimatta viime vuosina keskimääräistä suurempaa. Tilastokeskuksen uusimman väestöennusteen mukaan Jyväskylän väestö kasvaa jatkossakin, mutta vuotuinen kasvu jäisi alle 1000 asukkaan 2030-luvun alkupuolella. Maahanmuutolla on keskeinen rooli väestökehityksessä.

Laskennallinen vuosittainen asuntotuotantotarve on kaupungin arvion mukaan noin 1000–1400 asuntoa, mutta esimerkiksi rakennusteollisuus RT on arvioinut tuotannon palautuvan valtakunnallisesti taantumaa edeltävälle tasolle vasta vuoden 2030 tienoilla. KymppiR-ohjelman tavoitteena on kehittää tonttitarjontaa pitkäjänteisesti. Kaavoituksen painopisteitä ja tonttituotantoa suunnitellaan paitsi asuntotuotantotarpeen, myös kaavavarannon, suhdanteiden ja tonttikysynnän perusteella. Määrällisiä asemakaavoitus- ja tonttitavoitteita vuosille 2025-2028 on tilannekuvan pohjalta arvioitu tämän vuoden ohjelmassa uudelleen.

Omakotitalo- ja tuottajamuotoiset pientalotontit

Omakotitalorakentaminen on vähentynyt 2010-luvun huippuvuosista. Lapsiperheiden määrän tasaantuminen ja väestön ikääntyminen vaikuttavat tonttikysyntään. Monet viimeaikaiset kehitystrendit viittaavat pientalorakentamisen kaupungistumiseen ja sijainnin merkitys on kasvanut entisestään tonttikysynnässä. Jyväskylän asumisvisio 2035:n mukaisesti omakotitalojen rinnalle tavoitellaan nykyistä monipuolisempaa pientalotuotantoa vastaamaan eri kohderyhmien tarpeisiin. Tuottajamuotoista pientalotonttitarjontaa kehittämällä voidaan tarjota omakotitalorakentamiselle tiivis mutta pientalomainen ja helppo asumisvaihtoehto palvelujen läheisyydessä. Omatoimirakentamisen sijaan rakennuttajana toimii ammattimainen toimija kuten rakennusliike. Tuottajamuotoiset pientalot voivat olla rivitaloja tai esimerkiksi pari- tai erillispientaloja. KymppiR-ohjelmassa on asetettu kaavoitustavoite tuottajamuotoiselle pientalotuotannolle, ja vastaavasti uusia omakotitontteja koskevia tavoitteita on määritelty uudelleen.

Omakotitonttien osalta tavoitteena on kaavoittaa vuosittain keskimäärin 50 uutta tonttia kaupungin maalle. Tavoitteena on myös ylläpitää viiden vuoden tontinluovutustavoitetta vastaava määrä tonttitarjontaa ja -varantoa eli yhteensä 300 omakotitonttia kaupungin maalla. Vuonna 2024 asemakaavoituksen painopiste oli omakotitonteissa ja useita kaavoja hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa. Lainvoimainen tonttivaranto on kuitenkin vielä alle tavoitteen, sillä kolme kaavaa (Tammirinne, Kauramäki II ja Ylämyllyjärvi) on valituskäsittelyssä. Näissä kaavoissa on yhteensä 165 tonttia, ja tonttivarannon määrän odotetaan kohentuvan tavoitteen mukaiseksi kaavavalitusten ratkettua.

Vuotuinen tontinluovutustavoite on keskimäärin 60 omakotitonttia. Omakotitonttien luovutusmäärä kääntyi kasvuun vuonna 2024, mutta kolmen vuoden keskiarvo on vielä alle tavoitteen. KymppiR-ohjelman tavoitteena on varmistaa, että tontit toteutuvat kohtuullisessa aikataulussa. Tavoitteena on, että omakotitonteista 90 % on luovutettu viiden vuoden kuluessa niiden tultua markkinointiin. Tämä on toteutunut tähän saakka tavoitteen mukaisesti.

Vuosi 2025 on omakotitonttitarjonnan osalta hyvin poikkeuksellinen. Kaavavalitusten vuoksi markkinointiin ei tule todennäköisesti lainkaan uusia tontteja. Tarjonta koostuu aiemmin avatuista alueista, joilla tontteja on yhteensä 118 (tilanne 6/2025). Uuden tonttitarjonnan ajoitus näkyy ohjelman sivulla 24. Uusien tonttien markkinointi riippuu kaavojen etenemisestä, ja määrää säädellään olemassa olevan tarjonnan perusteella. Lähivuosina tontteja on tulossa tarjolle eri puolilta kaupunkia, erityisesti Kauramäestä.

Pientalotonttitarjontaa kehitetään erityisesti niillä alueilla, joilla etäisyydet keskustaan ja palveluihin ovat kohtuulliset. Etenkin niillä pientaloalueilla, joilla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edellytykset toteutuvat parhaiten, painotetaan omakotitalorakentamisen sijaan tuottajamuotoista pientalorakentamista. KymppiR-ohjelman tavoitteena on kaavoittaa tuottajamuotoiselle pientalotuotannolle vuosittain keskimäärin 15 000 k-m² ja ylläpitää viiden vuoden tarvetta vastaavaa 75 000 k-m² asemakaavavarantoa. Nykyinen varanto painottuu yksityisellä maalla oleviin rivitalotontteihin, eikä erillispientalotontteja juuri ole. Lähivuosien ohjelmoinnissa on kuitenkin riittävästi kohteita tavoitteiden saavuttamiseksi. Kohteet on koottu sivulle 27.

Kerrostalotontit

Jyväskylän asuntotuotanto painottuu jatkossakin kerrostaloihin ja vuokra-asumisen kysynnän ennakoidaan kasvavan. Valtion linjaukset valtion tukeman tuotannon vähentämisestä sekä vapaarahoitteisen rakentamisen epävarmuus vaikuttavat erityisesti kerrostalotuotantoon. Valtion tuella on ollut merkittävä rooli Jyväskylässä. Viime vuosina valmistuneista asunnoista noin 29 % ja kerrostaloasunnoista 36 % on ollut valtion tukemaa tuotantoa. Kaupunki tavoittelee, että jatkossakin vähintään 25 % valmistuvista asunnoista olisi valtion tukemia. Heikko taloustilanne on vähentänyt yksityisten maanomistajien kaavamuutoshakemuksia, mutta kerrostalotonttien kaavavaranto riittää lähivuosien asuntotuotantotarpeisiin. Näiden tekijöiden vuoksi KymppiR-ohjelman kerrostalotonttien kaavoitus- ja markkinointitavoitteita on arvioitu uudelleen.

Kerrostalotuotantoa varten kaavoitetaan vuodessa keskimäärin 50 000 k-m2. Tavoitteena on ylläpitää viiden vuoden asuntotuotantotarvetta vastaava määrä asemakaavavarantoa eli noin 250 000 k-m2. Kerrostalotontteja on viime vuosina kaavoitettu tavoitteen mukaisesti ja asemakaavavarantoa on suhdanteista riippuen noin 5-7 vuoden tarpeisiin. Osa kerrostalotonttien varannosta on tosin suhteellisen vanhaa tai ne eivät vastaa sijainniltaan tai mitoitukseltaan tämänhetkistä kysyntää. Kaupungin omistamien tonttien osalta tutkitaan mahdollisuuksia esimerkiksi kaavamuutoksiin pienimuotoisempaa rakentamista varten.

Kerrostalotonttien ohjelmoinnissa jatkuu vahva täydennysrakentamispainotus. Alueiden suunniteltu ajoitus näkyy ohjelman sivulla 30 olevassa ohjelmointitaulukossa. Alueellisesti ohjelmoinnissa korostuvat etenkin keskusta, Kangas ja Kukkula. Uusia rakentamismahdollisuuksia on tulossa lähes kaikkien alue- ja lähikeskusten vaikutuspiiriin ja monilla alueilla on jo huomattava määrä heti rakennettavissa olevia tontteja. Suurin osa asemakaavavarannosta ja uusista kaavoituskohteista sijoittuu yksityisen omistamalle maalle.

Kaupungin tavoitteena on tarjota rakennusliikkeille tuottajamuotoiseen pientalotuotantoon sekä kerrostalotuotantoon vuosittain yhteensä vähintään 15 000-20 000 k-m2 verran uusia tontteja. Tältä osin uusi tonttitarjonta painottuu lähivuosina tuottajamuotoisiin pientalotontteihin, joiden kysynnän odotetaan kasvavan rakentamisen suhdanteiden elpyessä kerrostalotuotantoa nopeammin. Tarjolla on myös heti rakennettavissa olevia kerrostalotontteja. Lisäksi aiempia kumppanuushakuja, jotka eivät ole johtaneet tontinvaraukseen, tullaan uusimaan. Kumppanuuskaavoituksessa tulevat rakennuttajat ovat mukana laatimassa asemakaavaa yhteistyössä kaupungin kanssa. Pitkällä aikavälillä tarvitaan lisää uusia, hyvillä sijainneilla kaupungin maalla olevia kerrostalotontteja muun muassa tontinmyyntitulojen näkökulmasta. Tämän tarjonnan riittävyys edellyttää aktiivista maapolitiikkaa.

Liikennehankkeiden ohjelmointi

Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelman mukaisesti Jyväskylän kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030 ja päästötön vuonna 2040. KymppiR-ohjelman lähtökohtana on, että maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisella lisätään kuntalaisten mahdollisuuksia liikkua kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä. Jyväskylän kaupunkiseudun ja valtion välisessä MAL-sopimuksessa on asetettu tavoitteeksi kasvattaa kestävän liikkumisen (kävely, pyöräily ja joukkoliikenne) yhteenlaskettu kulkutapaosuus 55 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2021 henkilöliikennetutkimuksessa osuus oli 44 %. 

Kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattaminen edellyttää mm. panostuksia infrastruktuuriin. Tavoitteena on varata kunnallistekniikan investointiohjelmassa kävelyn ja pyöräilyn pääverkon parantamiseen 3 milj. €/vuosi. Kohteiden suunniteltu ajoitus näkyy ohjelman sivulla 37 olevassa ohjelmointitaulukossa. Pääpaino ohjelmoinnissa on lähivuosina keskustan läheisyydessä.

Ohjelmassa on lisäksi tunnistettu merkittäviä katu- ja maantieverkon kehittämishankkeita ja erityisesti seuraavan kymmenen vuoden aikana ajankohtaiseksi tulevia hankkeita, jotka edellyttävät kaupungilta merkittävää taloudellista varautumista. Osana MAL-sopimusta valtio ja Jyväskylän kaupunki toteuttavat vuoden 2027 loppuun mennessä Palokassa laajan ja pitkään odotetun hankekokonaisuuden, jolla parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta kaikilla kulkumuodoilla erityisesti Palokanorrella. Hanke avaa etenkin Läntisessä Palokassa uusia maankäytön kehittämismahdollisuuksia muun muassa asumiselle ja liikuntapaikkarakentamiselle.

Ehdotus

Esittelijä

Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että KymppiR2025-ohjelma hyväksytään mukaan lukien

  • ohjelman yleiset ja määrälliset tavoitteet, jotka ohjaavat asemakaavoitusta, tontinluovutusta sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon investointeja sekä
  • ohjelmassa esitetty ajoitus uusien asuinalueiden sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon kohteiden suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi. Ohjelmointia tarkennetaan vuosittain kaupunkirakennelautakunnan hyväksymillä KymppiR-ohjelmilla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Päivi Lind, asianhallinnan asiantuntija, paivi.lind@jyvaskyla.fi

Perustelut

  

Ehdotus

Esittelijä

Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että KymppiR2025-ohjelma hyväksytään mukaan lukien

  • ohjelman yleiset ja määrälliset tavoitteet, jotka ohjaavat asemakaavoitusta, tontinluovutusta sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon investointeja sekä
  • ohjelmassa esitetty ajoitus uusien asuinalueiden sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon kohteiden suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi. Ohjelmointia tarkennetaan vuosittain kaupunkirakennelautakunnan hyväksymillä KymppiR-ohjelmilla.

 

Päätös

Kaupunginjohtajan muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi todettiin, että pöytäkirjaan liitetään kaupunginhallituksen päätöksen mukaiseksi tarkistettu liite. 

Esteellisyys

Hannu Kantonen poistui keskustelun aikana hallintolain 28.1 § 5. kohdan nojalla esteellisenä.

Kokouskäsittely

Kaupunginjohtaja muutti ehdotuksensa seuraavaksi:

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että KymppiR2025-ohjelma hyväksytään mukaan lukien

  • ohjelman yleiset ja määrälliset tavoitteet, jotka ohjaavat asemakaavoitusta, tontinluovutusta sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon investointeja sekä
  • ohjelmassa esitetty ajoitus uusien asuinalueiden sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon kohteiden suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi. Ohjelmointia tarkennetaan vuosittain kaupunkirakennelautakunnan hyväksymillä KymppiR-ohjelmilla.

Esittelydiaan 15 tehdään seuraava tekstimuutos: "Viimeisen vuosikymmenen aikana kerrostalot ovat muodostaneet keskimäärin 80 % asuntotuotannosta, ja osuuden arvioidaan pysyvän vähintään samalla tasolla." muutetaan seuraavaksi: "Viimeisen vuosikymmenen aikana kerrostalot ovat muodostaneet keskimäärin 80 % asuntotuotannosta."

 

Heli Leinonkoski poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.

Mervi Hovikoski poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

 

Perustelut

   

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy KymppiR2025-ohjelman mukaan lukien

  • ohjelman yleiset ja määrälliset tavoitteet, jotka ohjaavat asemakaavoitusta, tontinluovutusta sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon investointeja sekä
  • ohjelmassa esitetty ajoitus uusien asuinalueiden sekä kävelyn ja pyöräilyn pääverkon kohteiden suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi. Ohjelmointia tarkennetaan vuosittain kaupunkirakennelautakunnan hyväksymillä KymppiR-ohjelmilla.

 

Päätös

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen muutettuna siten, että seuraavat testit poistetaan KymppiR 2025-ohjelmasta:

  • Sivulta 17 poistetaan seuraava teksti: Etenkin niillä pientaloalueilla, joilla kestävän liikkumisen edellytykset toteutuvat parhaiten, tulee omakotitalorakentamisen sijaan painottaa tuottajamuotoista pientalorakentamista.
  • Sivulta 27 poistetaan seuraava teksti: Etenkin niillä pientaloalueilla, joilla kestävän liikkumisen edellytykset toteutuvat parhaiten, painotetaan omakotitalotonttien sijaan tuottajamuotoista pientalotonttitarjontaa.
  • Sivulta 45 poistetaan seuraava teksti: Alueilla, joilla kestävän liikkumisen edellytykset toteutuvat parhaiten, painotetaan tuottajamuotoista pientalorakentamista omakotitalojen sijaan.


Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti KymppiR2025-ohjelma liitetään pöytäkirjaan.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Janne Luoma-aho ehdotti mm. Arto Liikasen kannattamana seuraavaa:

"Seuraavat tekstit poistetaan KymppiR 2025-ohjelmasta:

  • Sivulta 17 poistetaan seuraava teksti: Etenkin niillä pientaloalueilla, joilla kestävän liikkumisen edellytykset toteutuvat parhaiten, tulee omakotitalorakentamisen sijaan painottaa tuottajamuotoista pientalorakentamista.
  • Sivulta 27 poistetaan seuraava teksti: Etenkin niillä pientaloalueilla, joilla kestävän liikkumisen edellytykset toteutuvat parhaiten, painotetaan omakotitalotonttien sijaan tuottajamuotoista pientalotonttitarjontaa.
  • Sivulta 45 poistetaan seuraava teksti: Alueilla, joilla kestävän liikkumisen edellytykset toteutuvat parhaiten, painotetaan tuottajamuotoista pientalorakentamista omakotitalojen sijaan."


Koska oli tehty kaupunginhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosehdotus, puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Hän ehdotti, että kaupunginhallituksen ehdotuksen kannattajat äänestävät JAA ja Janne Luoma-ahon ehdotuksen kannattajat äänestävät EI. Äänestysmenettely hyväksyttiin.

Äänestyksessä kaupunginhallituksen ehdotusta kannatti 18 valtuutettua ja Janne Luoma-ahon ehdotusta kannatti 44 valtuutettua ja tyhjää äänesti 1 valtuutettu. Puheenjohtaja totesi, että Janne Luoma-ahon muutosehdotus on voittanut äänestyksen ja tulee tältä osin kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Äänestysluettelot liitetään pöytäkirjaan.

 


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

 

 

 

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan
- valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

 

 

 

 

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200 (vaihde)
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15