Elinkeino- ja työllisyyslautakunta, kokous 16.12.2025

§ 40 Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueen palkkatuen tarkennukset vuodelle 2026

JyväskyläDno-2025-5035

Valmistelija

  • Hanna Lähteelä, työllisyysjohtaja, hanna.lahteela@jyvaskyla.fi
  • Minna Orrainen, palvelupäällikkö, minna.orrainen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtyessä 1.1.2025 Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueelle (järjestämislaki, 380/2023), uudistettiin myös työvoimapalveluiden kustannuksiin kohdistetun valtionosuuden kriteerit. Valtionrahoitus ei ole korvamerkittyä eli kunnat saavat päättää itse rahojen käytöstä, mutta kokonaisuudessaan työvoimapalveluiden järjestämiseen kohdennettua rahaa on käytettävissä Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueella aiempia vuosia vähemmän. Palkkatuki on muodostanut aiemmin merkittävän osan palveluiden kustannuksista. Vuonna 2025 palkkatukeen käytettävissä oleva euromäärä pienentyi, jolloin jo vuodelle 2025 tarkennettiin palkkatuen myöntämisen kriteerejä Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueella. Vuodelle 2026 talousarviossa palkkatukeen käytettävissä oleva määräraha pienenee entisestään ja vuodelle 2026 palkkatukeen kohdistuu jo merkittävä määrä sidontoja. Vuonna 2025 sidonta-astetta on seurattu aktiivisesti, samoin palkkatuen kohdentumisen harkinnanvaraisuutta. Vuonna 2025 palkkatuen myönteisistä päätösmääristä keskimäärin noin 50 % on kohdistunut yrityksiin ja 40-50 % pitkäaikaistyöttömiin. Rahankulutuksen näkökulmasta vuonna 2025 myönnetystä palkkatukimäärärahasta merkittävä osuus, noin 43 %, on käytetty alentuneesti työkykyisille kohdennettuun palkkatukeen ja noin 29 % yhdistysten ja säätiöiden 100% palkkatukeen (Tilanne 25.11.2025).

Työvoimaviranomainen voi palkkatukea myöntäessään asettaa tuen saamiselle työnhakijan ja tuen tarkoituksen toteuttamisen kannalta tarpeellisia ehtoja. Koska vuoden 2026 talousarviossa palkkatukeen käytettävissä oleva määräraha pienenee, ehdotetaan palkkatukeen tarkennuksia, jotta määräraha riittäisi mahdollisimman pitkälle vuotta 2026. On myös tärkeää, että palkkatuki yhdessä Jyväskylän kaupungin rekrytointituen kanssa toimisivat edelleen vaihtoehtoisina ja harkinnanvaraisina tukimuotona ja palveluratkaisuina työllistämisen edistämisessä.

Esitetyt tarkennukset palkkatukeen vuodelle 2026

Palkkatuen kohdalla arvioidaan työsuhteen kestoa, laatua ja jatkotyöllistymisen mahdollisuutta. Palkkatuen harkinnanvaraisuutta lisätään niin, että palkkatuki kohdistuisi ensisijaisesti pidempikestoisen työllistämisen tukemiseen sekä asiakkaisiin, joiden ei oleteta työllistyvän ilman tukea seuraavan 12 kuukauden aikana. Täten myös palkkatuen vaikuttavuus paranee. Ensisijaisesti palkkatukea kohdennetaan työnantajille, joiden kohdetoimipaikka sijaitsee Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueella. Koska palkkatuki ei enää kerrytä asiakkaan työssäoloehtoa eikä katkaise kunnan työttömyysturvaetuuksien maksuvastuun kertymää, rinnastuu palkkatuki aiempaa vahvemmin muihin työllistymistä edistäviin palveluihin, mikäli tavoiteltua jatkotyöllistymistä palkkatuen jälkeen tapahdu.

Työnhakijoiden kohdalla priorisoidaan edelleen asiakaskohderyhmissä nuoret, maahanmuuttaneet sekä pitkäaikaistyöttömät. Erityisen kriittisesti tarkastellaan vain palkkatuen vuoksi työnhakijaksi ilmoittautuvia asiakkaita, esim. työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ja työstä irtisanoutuneet. Palkkatuella edistetään erityisesti niiden työttömien työnhakijoiden työllistymistä, joiden on vaikeuksia päästä työmarkkinoille. Palkkatuella pyritään parantamaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien ammatillista osaamista ja ehkäistä sosiaalista eriarvoistumista.

Oppisopimusten kohdalla arvioidaan alan työllistävyyttä, tukiajan kestoa (nopeat polut työmarkkinoille ensisijaisia), asiakkaan olemassa olevaa osaamista ja työllistymismahdollisuuksia.  Palkkatuen kestoa oppisopimuskoulutuksiin rajataan enintään 12 kuukauden mittaiseksi niille tuella palkattaville, joilla on jo perustutkinto ja/tai työelämäkokemusta ja joilla ei ole terveys- tai muuta painavaa syytä vaihtaa alaa. Palkkatukea koko oppisopimuskoulutusten ajalle myönnetään ensisijaisesti vain perustutkintojen suorittamiseen henkilöille, joilla ei ole perustutkintoa.

Alentuneesti työkykyisten asiakkaiden kohdalla on arvioitava vaikuttaako vamma/sairaus olennaisesti työllistymiseen. Jos osatyökykyinen voisi työllistyä rajoitteista huolimatta ja alalla on töitä, ei palkkatuelle ole perusteita. Automaattisesti vamma/sairaus- perusteista palkkatukea (70 % palkkakustannuksista) ei myönnetä, vaan vamman/sairauden tulee tosiallisesti olla pitkäkestoinen/parantumaton ja hankaloittaa työllistymistä merkittävästi. Vamma/sairaus perusteisten palkkatukien jatkopäätösten kesto rajataan 12 kuukauden ajalle 24 kuukauden sijaan, minkä jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen. Lisäksi alentuneesti työkykyisille kohdennettua palkkatukea myönnetään yhtäjaksoisesti samalle työnantajalle ja samaan työtehtävään korkeintaan 34 kuukauden ajalle. Tätä menettelyä sovelletaan myös jo myönnettyihin tukijaksoihin. Uusia tukijaksoja saman työllistetyn palkkaamiseksi myönnetään työnantajalle korkeintaan kolme kappaletta (10kk+12kk+12kk) 34 kuukauden aikana. Tämän jälkeen alentuneesti kohdennettua palkkatukea myönnetään saman työllistetyn palkkaamiseksi samalle työnantajalle ainoastaan eri työtehtävään, jolloin arvioidaan uudelleen vaikuttaako vamma/sairaus olennaisesti henkilön työllistymiseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi

Elinkeino- ja työllisyyslautakunta päättää hyväksyä palkkatukeen liittyvät tarkennukset vuodelle 2026 Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueella.