Elinkeino- ja työllisyyslautakunta, kokous 16.12.2025

§ 39 Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueen starttirahan linjaukset 1.1.2026 alkaen

JyväskyläDno-2025-5034

Valmistelija

  • Hanna Lähteelä, työllisyysjohtaja, hanna.lahteela@jyvaskyla.fi
  • Anna-Kaisa Räsänen, palvelupäällikkö, anna-kaisa.rasanen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Starttirahan linjaukset on aiemmin käsitelty elinkeino- ja työllisyysjaostossa 3.3.2025 ja kohtuullisen toimeentulon määrittelyn osalta 12.5.2025. Nykyiset starttirahan linjaukset on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka.

Starttiraha on keskeinen aloittavan yrittäjän tukimuoto. Starttirahalle budjetoidut eurot ovat säilymässä vuodelle 2026 samansuuruisena kuin kuluvana vuonna. Myöntämisen periaatteet ja kriteerit ohjaavat starttirahan kohdennusta myös jatkossa.

Starttirahahakemuksia tullaan arvioimaan erityisen tarkasti kilpailutilanteen, kannattavuuden sekä jatkuvuuden osalta. Liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelmat tulee laatia perustamisesta 3 vuoden päähän. Yrittäjävalmiuksien edellytetään olevan kunnossa, tarvittaessa asiakkaita ohjataan ensisijaisesti valmiuksia parantaviin palveluihin. Kilpailutilanne tullaan arvioimaan toimialalähtöisesti ja tietyille aloille tukea tullaan myöntämään vain erityistä harkintaa käyttäen, esim. franchising-yrittäjät, vakuutusmyyjät ja sisällöntuottajat.  

Starttirahan edellytysten ja esteiden tarkastelussa on tarkennettu, että päätoimisille opiskelijoille starttirahaa ei voida lähtökohtaisesti myöntää. Maahanmuuttaja-asiakkaiden kohdalla tarkistetaan muiden edellytysten lisäksi oleskelulupatyyppi sekä kielitaito. Starttirahan jatkohakemusten osalta tullaan jatkopäätöksiä myöntämään vain erityisellä harkinnalla 3–6 kuukautta. Jos yritystoiminta tuottaa asianmukaisen toimeentulon, ei myönteistä jatkopäätöstä ole tarpeenmukaista tehdä.

Starttiraha on tarkoitettu turvaamaan yrittäjäksi ryhtyvän toimeentuloa yritystoiminnan alkuvaiheessa. Lainsäädännössä ei kuitenkaan ole määritelty tarkkaa euromäärää, joka katsottaisiin kohtuulliseksi toimeentuloksi. Järjestämislain 100 §:n 3 momentti määrittelee tilanteita, joissa starttirahaa ei voida myöntää.

Esimerkiksi, jos yritystoiminta on heti alusta alkaen kannattavaa ja siitä saatavien tulojen arvioidaan riittävän yrittäjän toimeentulon turvaamiseen, starttirahan myöntämiselle ei ole perusteita. Jos hakee starttirahan jatkoa kuuden kuukauden jälkeen, on erityisen tärkeää arvioida, turvaako alkava liiketoiminta jo yrittäjän toimeentulon.

Kohtuullisen toimeentulon määrittely auttaa arvioimaan onko mahdollinen alkava yritystoiminta tulevaisuudessa kannattavaa, ja onko yritystoimintaan perusteita myöntää starttirahaa. Kohtuullisen toimeentulon määrittely on tehty 12.5.2025 jaoston linjaamana. Ehdotuksena on, että aiemmin päätetty kohtuullisen toimeentulon määrittely säilyy voimassa (1500e/kk).

Starttirahan maksatusta tarkastellaan aiemmin päätetyn mukaisesti ansaintakauteen perustuvalla tarkastelutavalla. Tämä menettelytapa on asiakaslähtöinen ja tukee starttirahan myöntämisen tarkoituksenmukaisuutta sekä yhdenmukaista soveltamiskäytäntöä.

Jatkohakemusten yhteydessä asiakkailta voidaan edellyttää yritysvalmiuksia kehittäviin palveluihin osallistumista. Maksuhäiriömerkinnät ja ilman maksusuunnitelmaa oleva verovelka ovat este jatkopäätöksen myöntämiselle. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi

Elinkeino- ja työllisyyslautakunta päättää hyväksyä starttirahaan liittyvät periaatteet 1.1.2026 alkaen Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueella.